tisdag 19 januari 2010

Reflektion v.3 och lite blöt kind

Så. Nu är den klar. Redovisningen.
Det blev manfall men a women got to do what a women got to do. Eller hur Miriam?
Det blev ok. Men vi saknade verkligen våra basgruppskompisar... Krya på er vänner!
Jag hade som vanligt en olustig känsla efter redovisningen. Jag har ett problem när det inte blir som jag tänkt mig.. men... efter debriefing med M och N kändes det bättre. Som de kloka människorna till lärare de är (som jag kommer bli) tog de fram den positiva och lärorika sida av resultatet. Att det ibland kan man inte påverka resultatet, endast improvisera och agera. Det är ju så i skolans värld. I livet. I allt.
Diskussionen, efter den förkortade redovisningen, blev ett tungt samtal av ett viktigt ämne. Vi visste inte innan hur vår gestaltning skulle tas emot och hur tankarna hos våra deltagare skulle se ut. Gruppen problematiserade kontakten mellan att vara manlig pedagog och samtidigt gränsen för hur svår den fysiska kontakten kan vara med elever. Hur läser man av vad eleven har för gräns och vad händer om vi slutar vara människor med den naturliga beröringen som alla i olika nivåer har behov av?

Det har varit väldigt spänande att se alla olika gestaltningar. Hur lika men ändå så olika resultat.

Jag känner mig lite sorgsen, ledsam och tom. Vilken härlig klass. Alla ger så mycket av sig själva. Alla ger och tar. Jag vet, kladdigt med massa av smöriga ord MEN jag står på mig. Underbara människor som jag är glad att fått lära känna, även om det är i skolans lite ytliga värld där våra identiteter till viss mån är anpassade för att vi är den vi vill vara.
Ibland fylls jag av kärlek. Lite som när jag råkar zappa över till Extreme Home makeover. På ett plågsamt och lite, lite patetiskt sätt känner jag kärlek till allt och alla. Världen blir vacker och sårbar som utsmetad grädde på fönster. Jag fortsätter och fördjupar min känsla som vilar i mitt hjärta. Fyllt av avsked till er alla. Vem är bättre på att sjunga om världen, kärleken och tacksamhet än de här.

Kände bara att jag vill att ni ska veta... jag kommer sakna er!

Tack.



9 kommentarer:

  1. Kram på dig! Jag tyckte er redovisning var bra. Många bra tankar och viktigt diskussion.

    Jag kommer att sakna dig! Lycka till, ta hand om dig och se till att bli omhändertagen :)

    Kram

    Ps. Men vad är det med Extreme Home Makeover egentligen? Nu har vi inte den kanalen längre - men förut så grät jag till varje avsnitt. Det var ju så fiiiiint. Min man tycker jag är galen! :)

    SvaraRadera
  2. Jag vet... jag stålsätter mig. Försöker se igenom det där sötsliskiga. MEN det gååår inte. Sist, barnen och jag i soffan, jag lovade dem att jag inte skulle gråta men det tog 2, två! min så strilade det nerför mina kinder. tårar. Ibland är det ju en skön ventil och kanske passa på att gråta för lite annan gammal skit också för den delen!

    Du är fin Lena.

    SvaraRadera
  3. vi kommer sakna dig också vännen. men du får ju komma och hälsa på och sk vi göra något efter skolan någon dag så hör vi ju av oss vet du. ha det nu underbart.

    och när du, lena och jag gråter till Extreme Home Makeover så får vi minnas att det är nyttigt att gråta. en vän derättade att när man gråter så gråter man ut gifter och dåliga ämnen som finns i kroppen. det är skönt att skylla på att man behöver tömma kroppen från dåliga ämnen tycker jag. ;D

    kramar

    SvaraRadera
  4. Anna, Det har jag också hört!
    Och du, Du var den modigaste av de modiga när du läste upp "Jag är en sån som..."

    Styrkekram

    SvaraRadera
  5. Kommer sakna dig med!!..Vart jätte kul att lära känna dig! Klassen är inte hel utan dig (er, magen har vart med från början).

    Lycka till med allt..krama sixten sebastian från oss alla..

    Kram

    Mirjam

    SvaraRadera
  6. Söta M.

    Ska ge Sixten en extra kram från dig!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Hej Linda, jag har slarvat något oerhört med bloggandet den senaste tiden så jag har inte varit här på ett jäkla tag nu. Men tack för det sjukt fina du skrev på min bloggsida! Jag får helt enkelt säga detsamma om dig, du är en person med en kolossalt stark värme som du sprider till varenda människa omkring dig! Men, framför allt annat, hur gick det med barnafödandet?! Kan vi inte få se det lilla (vad jag antar) underverket i skolan någon dag?! Puss och kram (jag tar mig friheten att skriva så :))!

    SvaraRadera
  8. Ps.
    Jag har förstått att det blev en pojke vid namn Sixten. Men lite smådetaljer om typ utseende och temperament hade ju varit skoj!
    Ds.

    SvaraRadera